Met structuur naar succes

Attalo’s visie

Het grote succes van marketplaces zit in de driehoek van de miljoenen consumenten die er komen, kopen en terugkeren, de verkooppartners die met hun aanbod waarde en kwaliteit toevoegen en het platform zelf dat unieke proposities heeft. 

Zelf succesvol zijn op marketplaces hangt af van veel verschillende factoren zoals marge, kosten, productstrategie, concurrentie, logistiek, tijd, content, et cetera. Erg breed dus. Daarnaast wordt de invalshoek bepaalt door jouw bedrijfsvorm. Ben je bijvoorbeeld merkhouder, wederverkoper of distributeur?

De aanpak van Attalo is altijd gericht op het combineren van onze ervaring, slim gebruik maken van data en de kennis in jouw branche. Wat voor jou een succesvolle marketplace strategie is hangt af van je wensen, doelstellingen en situatie. Samen doorlopen we jouw kansen en uitdagingen en formuleren we de beste strategie voor je bedrijf en blijven we deze continu monitoren en door ontwikkelen.

Samen waarde toevoegen in 4 stappen

Jouw branche

Alles begint met het leren kennen van jouw branche. Waar staat je bedrijf voor en wat is de core business? Welke uitdagingen en concurrenten heb je? Met welke unique selling points manifesteer je je in de markt? Doordat mogelijk niet al je huidige succesfactoren één op één gelden binnen de wetten van een marketplace is een uitvoerige bedrijfsanalyse key om jouw succes ook daar uit te kunnen breiden.

Jouw klant

Wie is jouw doelgroep en naar welk assortiment zijn ze op zoek? Typische vragen waarop marketplaces zelf niet zo royaal zijn met de antwoorden. Naast dat we gebruik maken van jouw eigen klantgegevens biedt Attalo handvatten die inzicht geven in consumentengedrag en de verkooppotentie van jouw (potentiële) assortiment. Dat een klant die koopt via bol.com of Amazon niet echt jóúw klant is, is een misvatting die we graag uit de wereld helpen.

Jouw strategie

Wees bij Attalo niet bang dat je verdrinkt in theorie voordat je eindelijk de handen uit de mouwen kunt steken. Het mooie van marketplaces is namelijk juist de laagdrempeligheid om te starten. Wat we wel doen is een adequaat plan maken dat meegroeit in je marketplace strategie door gebruik te maken van het Business Model Canvas. Voor langdurige doelstellingen biedt het 3 Horizons Model van McKinsey houvast. Verkoop je al via marketplaces en loop je vast op een bepaald domein? Dan komen we graag zo snel mogelijk ter zake.

Jouw marketplace

Na het formuleren van je marketplace strategie kun je aan de slag of verder met verkopen via bol.com of verkopen via Amazon. Hier houdt onze kennis echter niet op. Attalo helpt ook bij transities naar niche marketplaces als Zalando, Fonq, Blokker en meer. Per marketplace leggen we je van A tot Z uit hoe je je verkoopaccount het succesvolst beheert en adviseren we waar nodig in automatisering en koppelingen. Samen zorgen we dat marketplaces naadloos aansluiten op je andere afzetkanalen.

Persoonlijk contact

Attalo gelooft in de kracht van persoonlijke relaties en creëert met haar diensten het gevoel van een extra medewerker in jouw organisatie. We komen dan ook graag langs op locatie, om het bedrijf te ervaren en de mensen die er werken te leren kennen. Op die manier raken we echt thuis in jouw bedrijf en zien we de werkwijze van digitale of logistieke processen met eigen ogen om er beter op te kunnen sturen. 

Natuurlijk is Attalo ook goed bereikbaar via (video)call om snel te schakelen, of wanneer remote werken de norm is. 

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden?